Thursday 13 July 2017

Sakit Sendi?

Pernah x selepas  bangun dr tdo, masa mengeliat tu ade bunyi kuar kt lutut atau kt bahu atau mana2 sendi? Pastu rasa sakit sangat kt bahagian tu? 

atau penah x terjatuh sehingga buatkan sakit2 di pinggul?
Haaa... dh ade simptom2 sakit sendi ler teww... . Ingt ye sakit sendi xmengira tua ke muda, xjaga leklok, sakit la dia..

Sendi terbentuk apabila dua (2) atau lebih tulang bertemu. Sendi manusia terdapat di tulang belakang, bahu, siku, pergelangan tangan, lutut, punggung, buku lali, jari tangan dan jari kaki.
Masalah sakit sendi adalah masalah penipisan rawan yang bertanggungjawab kepada fleksibiliti dan penyerapan hentakan atau turut dikenali sebagai 'kusyen' sendi yang memudahkn pergerakan.

Antara punca yang dikenalpasti penyumbang kepada masalah sakit sendi ialah :
☆ otot yang lemah
☆ berat badan berlebihan (overweight / obesiti)
☆ terlalu aktif / bersukan
☆ faktor keturunan

Sehubungan dengan itu, pihak Amway tidak terkecuali mengeluarkan suplemen yang terbaik melalui pelbagai penyelidikan. Antaranya :

Glucosamine HCl (mengandungi Boswellia)
Glucosamine adalah suplimen yang digunakan secara meluas dalam merawat sakit sendi / osteoarthritis. Glukosamina merupakan perintis bagi molekul yang dikenali sbg glikosaminoglikan. Molekul ini digunakan dalam pembentukan dan pembaikpulih rawan. Tidak seperti aspirin, glucosamine bukan shj menghilangkan kesakitan tetapi juga membantu membina semula rawan.



Salmon Omega Complex
Salmon omega adalah kapsul minyak ikan yang mengandungi omega 3 yang melambatkan degradasi tulang rawan. Ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi. Kandungan Omega 3 dalam kapsul Salmon Omega ini juga bertindak sebagai pelincir dan membantu sendi2 bergerak dengan lancar.
Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak Omega 3bersama glucosamine dapat meningkatkan kesihatan sendi berbanding mengambil glucosamine sahaja



Cal Mag D
Ramai orang mengambil kalsium terlalu banyak tanpa disertakan magnesium.
Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen. Magnesium pula diperlukan untuk mengoptimumkan penyerapan kalsium ke tulang dengan mencegah penimbunan kalsium dalam tisu lembut dan sendi-sendi.
Vitamin D membantu badan menyerap kalsium. Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan kekurangan kalsium dan akan menyebabkn tulang menjadi lembut (osteomalacia). Pakar mengesyorkan pengambilan harian vitamin D antara 400 dan 800iu.


Selain itu, kajian juga menunjukkan senaman harus dijadikan sebagai sebahagian daripada rawatan untuk sakit sendi. Senaman boleh meningkatkan fleksibiliti, memperbaiki peredaran darah dan tahap kecergasan..

 Jadi, xperlu menunggu lagi untuk memilih suplemen terbaik untuk diri anda atau orang yang anda sayangi.. Cegah sebelum parah. 

Ikhlas dari saya :
Emyrul

No comments:

Post a Comment