Monday 20 June 2016

4 Tanda Anda Berlebihan Protein

Protein adalah asas kepada pembinaan sel yg sihat. Protein sangat penting (vital) untuk memastikan tubuh berfungsi dengan baik. Ini kerana protein menjalankan fungsi memperbaiki dan regenerasi (pertumbuhan) sel baru, pengaturan dan pengekalan tisu yang sihat, penghasilan hormon dan enzim, keseimbangan bendalir dan membekalkan tenaga.

Namun begitu, pengambilan Protein secara berlebihan adalah tidak syorkan kerana ia membawa keburukan kepada diri sendiri. Jadi macam mana nk tau kite berlebihan protein atau tak? Jom baca kt bawah :

1. Berat Badan Bertambah
Jika anda meningkatkan pengambilan protein anda tanpa mengurangkan makanan lain dalam diet anda, anda akan mempunyai lebihan protein dan kalori. Dan jika anda mempunyai gaya hidup yang tidak aktif dan makan protein yang berlebihan - atau apa-apa yang berlebihan - anda akan mendapat berat

2. Dihidrasi
Protein yang berlebihan akan ditapis oleh buah pinggang. Buah pinggang akan menggunakan air yang ada dalam badan untuk menyingkirkan nitrogen yang mana ia memberikan kesan dihidrasi kepada tubuh secara tidak langsung.

3. Masalah Penghadaman
Apabila anda meningkatkan pengambilan daging, ayam, keju dan produk tenusu yang lain tetapi dalam masa yang sama anda tidak menyeimbangkan dengan pengambilan serat, akan menyebabkan badan anda mengalami masalah dari segi menghadam dan memproses makanan

4. Kepala Pening & Mulut Berbau
Ia dikenali sebagai ketosis di mana badan anda sedang membakar lemak di dalam badan.


Oleh itu, jika anda dalam proses mengurangkan berat badan dengan cara mengurangkan pengambilan karbohidrat, anda boleh menggantikannya dengan makanan berikut :

Badam (1/4 cawan = 4 gram)
 
Biji bunga matahari (1/4 cawan = 6 gram)
 
Mentega kacang (2 sudu = 8 gram)
 
mentega badam (2 sudu = 7 gram)
 
Bayam (1 cawan dimasak = 5 gram)
 
Tauhu ( 5 auns / firma = 12 gram)
 
biji rami ( 3 sudu besar = 11 gram)
 
(Sumber: USDA Nutrient Database for Standard Reference)


Anda mencari-cari sumber serat? Xlarat nk makan roti berserat hari2 sbb boleh menyebkan kegemukan? Nutrilite Nutri Fiber lah jawapannya!!

No comments:

Post a Comment