Wednesday 4 January 2017

Baby Autisme disebabkan Kurang Vit D dalam badan Ibu Hamil??

hai. hai. hai..

Assalamualaikum.. Selamat Tahun Baru 2017! Dah lama xbercorat coret kt sini kan.. sory ek.. bz dengan keje hakiki.. huhu


Sebenarnya saya memang dh lama nk post entry baru setiap bulan.. tapi takde topik smpai lah saya terbaca artikel dari Dr Mercola ni berkenaan risiko yang akan ditanggung oleh bayu dalam kandungan jika ibu kurang mengambil vitamin D. Saya lampirkan keratan artikel tersebut untuk bacaan tuan puan lah agar lebih memahami.


Sepintas Lalu lah saya syer sikit apa yang saya dapat dari artikel tersebut ya :
1. Penyelidikan terkini menunjukkan kekurangan pengambilan Vitamin D semasa hamil dikaitkan dengan ciri-ciri berkaitan autisme pada kanak-kanak berusia 6tahun.
2. Vitamin D mengawal gen yang bertanggungjawab untuk pertukaran tryptophan kepada serotonin. Serotonin adalah penting semasa perkembangan otak janin. Kekurangan Vitamin D menyebabkan serotonin rendah dan boleh membawa kepada kecacatan neurologi.
3. Pengambilan Vitamin D secara optimum semasa hamil juga boleh mengurangkan risiko kelahiran pra-matang. 

Jadi bila dah baca artikel nie, jika isteri / kakak/ adik sedang hamil, mohon kerjasama anda smua yang berhampiran untuk mengingatkn mereka untuk mengambil suplemen atau apa sahaja sumber Vitamin D yang ada. Tunjuk kt diorg apa risiko kalau kurang vitamin D. Jgn dok asik telan fast food je hari2 konon2 baby dalam perut nak,, tapi kena ingt, kesihatan diri dan baby dalam kandungan tu kena jaga juga.


Ok dah baca ke? Persoalan sekarang, kat mana nak dapatkan Vitamin D ni??

ha.. Vitamin D boleh didapati secara semulajadi ataupun melalui pemakanan. Kat bawah ni saya senaraikan antara  sumber Vitamin D yang anda boleh perolehi :
  1. Sinaran matahari (sekitar waktu Dhuha tau.. bkn time tengah terik.. hihi)
  2. Susu
  3. Telur
  4. Ikan Salmon
  5. Udang 
  6. Tauhu
  7. Keju
  8. Kacang Soya
Selain dari 8 sumber yang tersenarai di atas, anda juga boleh memperolehi Vitamin D melalui Suplemen.. Suplemen keluaran syarikat mana?? AMWAY lah.. hehe
❤ Nutrilite Cal Mag D Plus

Dengan rumusan yang diperbaharui dan ditambah vitamin D, Cal Mag D Plus yang serba baru ini membekalkan nutrien dan mineral yang optimum untuk tulang yang lebih kuat dan lebih sihat. Ia mengisi jurang yang tidak dapat dielakkan antara kalsium yang anda perlukan dan jumlah yang anda boleh ambil setiap hari menerusi diet.
Ciri dan Manfaat:
  • Membina Tulang
    Menjadikan kalsium boleh serap yang sukar didapati mudah diperoleh untuk tulang yang lebih kuat.

  • Menambah Baik Penyerapan Kalsium
    Dos harian Cal Mag D Plus mengandungi lebih banyak vitamin D berbanding yang terdapat dalam 3 cawan susu diperkuat untuk menambah baik penyerapan kalsium.

  • Nutrien Semula Jadi
    Mengandungi rumpai laut terkapur yang diperoleh secara semula jadi iaitu salah satu sumber kalsium dan magnesium botani semula jadi yang pekat.

Harga : RM80.15 sahaja utk 180 biji 

No comments:

Post a Comment