Saturday 13 August 2016

Lima (5) Kesalahan Saat Berdiet

Kalau sebut diet, otomatik terbayang orang perempuan. Klu sebut perempuan, mesti teringat "diet".. Diet dan Perempuan / Wanita ni dh mcm sinonim.. ibarat irama dan lagu xboleh dipisahkan.. hehe

Dalam usaha kite,xkire lelaki mahupun perempuan, pastinya inginkan hasil yg terbaik. Namun begitu ada sedikit perkara yg mungkin terlepas pandanh atau tersilap perhitungan yg sebenarnya menyebabkan diet tersebut TAK MENJADI. Mari kita check apa kesalahan tersebut :

1. MEMILIH JUS DARIPADA BUAH
Jus yg dijual dipasaran biasanya sudah ditambah perasa pemanis dan pengawet. Jika sering menikmatinya, ia boleh meningkatkan kadar gula dalan darah.

2. JUMLAH KALORI
Kebiasaan pendiet hanya akan mengira kandungan kalori yang terdapat pada snek yg dinikmati lebih byk drpd makanan utama yang sering diberi perhatian.

3. BANYAK DUDUK
Terlalu banyak duduk sebenarnya tidak begitu baik terhadap kesihatan anda. Ia boleh menimbulkn risiko penyakit seperti jantung, diabetes dan sebagainya.

4. FOKUS JANGKA PENDEK
Biasanya apabila impian jangka pendek utk kurus tercapai (cnth : utk majlis kawen), seseorang biasanya akan membalas dendam dengan menikmati makanan seenaknya selepas itu.

5. KURANG TIDUR
Jika seseorang kekurangan waktu tidur, maka tubuh akan menghasilkn ghrelin atau hormon yang merangsang nafsu makan. Ia akan menyebabkan anda akan berasa lapar dan ingin makan di waktu malam.

No comments:

Post a Comment