Saturday 7 September 2019

Miscarriage Di Korea

Haii.. Assalamualaikum. Rasanya xterlewat lg kan nk ucap Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha kpd seluruh muslimin dan muslimat yg membaca blog ini.

Kali ni sy nk syer pengalaman yg sy fikir sy tak sangka saya dapat lalui seorg diri.. Keguguran di bumi Korea.

Crita nya bermula pada akhir Mei 2019 / awal Jun 2019 sy pregnen lagi anak keempat selepas 5tahun berehat. Berdasarkan pengalaman2 sebelum ni (3hero), sy bukan jenis yg ada alahan sepanjang pregnen. Sama je cam xpregnen bezanya sy xbole lapar. Klu lapar, sy akan loya. Berbeza pula dgn kali ini. Yerlah, 3org sebelum ni sy pregnen sblm umo 30an. Skrg sy dh 34taun, dh tua rasa utk pregnen lg.. Hihi.. Sy ada rasa loya bermula waktu asar. So spnjg pregnen ni, ada la alasan utk sy xmasak.. Loyaaa.. Hahaha..

Tapi sy xde hajat pun nk buat buku pink di KK. Sy nk tgu selepas sy balik dari bercuti di Korea sbb pada perkiraan sy, by the time sy blk dari Korea, usia kandungan sy dah 13minggu. Ok la kan.

Saya menjalankan aktiviti harian mcm  biasa.. G keje, g outstation.. Dan dalam pada tu, tetiba ternampak pos kawan skolah keguguran. Sebabnya janin tak jadi. Sy pm kawan, dia crita, Dr scan kandungan, kantung ada tp janin xbesar ikut tarikh. Nadi pun xde. Xlama pastu jiran plak isu yg sama.. Saya pm jugak tnya kabar. Bezanya sorg ni Dr dh bg masa 2mgu, janin xkuar2, Dr bg ubat. Yg sorg ni rasanya janin nya kuar kt hospital.

Hati sy terdetik, aku ni menjadi x janin ni? Sbb apa? Sbb sy prasan, sy xde alahan lg. Pastu perut sy xbuncit cam org pregnan. (lain tau buncit pregnen dgn buncit lemaks.. Haha). Dan beberapa lg ciri org pregnen sy xde. Masa tu sy kursus di Sabah. Sy bgtau kawan sy sambil gurau2, sy kata, 'Ella, saya rasa mcm sy ni xpregnen lah'. Kawan sy pelik sy ckp mcm tu. Sbnrnya saya sndr pun terkejut kenapa sy bole ckp mcm tu.. Kata2 tu kan doa!

Nauzubillahhiminzalik. Balik dari Sabah, sy ajak hasben pegi klinik Az Zahra di Bangi. Dr amik tarikh hari pertama haid, kandungan sy berusia 10minggu. Tapiiii... Bila scan, kandungan sy berusia 7mgu. Dr cuba cari nadi, xdijumpai. Lama jugak ditenyeh2 perut ni, xjumpa. Dr pesan suh dtg lg scan mgu dpnnya utk confirmation.

Masa tu sy dh terdetik, aku pun keguguran ke? Janin xjadi?? Tapi diamkan je. Mgu dpnnya, 10.08.2019 (Sabtu) ajak asben g scan di Klinik Siti di Nilai. Dannnn... Apa yg kuar dari mulut Dr Klinik Siti sama seperti Dr di Klinik Az Zahra. Puan keguguran.. Janin puan xjadi.. Dr buat surat referal ke HTJ Seremban. Alamak... Tak kan nak ke HTJ pulak..2hari lg saya nk berlepas ke Korea. Bercuti dgn keluarga saya.. Saya bgtau kt Dr. Dr bgtau, kalau saya pergi ke Hospital pun Dr mungkin tak bg ubat atau apa2 sebab biasanya Dr akan bg masa 2mgu utk janij tu kuar sendiri. Dan Dr bgtau, di Korea nnt kebarangkalian untuk janin tu kuar sndr ada sbb banyak berjalan kt sana nnt.

Untuk makluman, sepanjang sabtu 10hb tu dan ahad 11hb tu sy xde bleeding yg darah kuar tu. Yg kuar hanya benang2 merah setiap kali sy buang air. So sy tawakal je ke Korea Isnin 12.08.2019 tu konon2 sebab saya ada 2 insurans yg cover saya di Korea. Sy bawak pad banyak2 mcm Dr pesan.

Isnin 12.08.2019, penerbangan dari KLIA2 ke Korea selama 6jam. Kami sampai di Incheon Airport sekitar jam 3 @ 4ptg. Selesai smua urusan di Airport, agen kami dari Syarikat ARBA, bawa rombongan kami ke Ittaewon Mosque memandangkan ramai yg xjamak dalam flite td. Sekitar jam6pm kami dibawa dinner di Restaurant Turki disana.. Area jam 8mlm kami selamat sampai di Seoul N Hotel. Masa nk mandi tu la, sy perasan pad sy penuh darah mcm haid hari pertama. Tapi xsakit. Jadi sy trus maklumkan pada tourleader yg pada hari kedua 13.08.2019 (selasa) saya xjoin trip. Sy bimbang sy misscariage di Everland.

Jadi pada hari Selasa itu, berehat2 saje la saya di hotel sambil teman mak saya yg xjoin trip jugak sbb sakit lutut (mak saya pakai wheelchair). Giler bosan layan fb dan ig dari jam 9pagi. Pastu sy bgtau mak, pas asar nnt jom lah kite kuar jln2 area hotel ni mak. Mak setuju, ps dia solat asar, kami kuar jln kaki. Stakat kuar masuk kedai serbaneka, beli air biskut utk kunyah2. Sekitar jam 6ptg dh masuk bilik smula. Masa sy duduk kt katil layan FB, sy dh rasa cam sakit contraction. Dan rasa darah cam kuar mencurah2.

Tak sedap hati, saya trus g toilet. Ya... Dh smpai masa utk saya 'bersalin'. Janin seperti hati ayam dah ada atas pad yg saya pakai. Sy duduk di bowl toilet, mencurah2 lagi kuar darah danan terasa ada janin yg kuar sama. Sy wassap jiran yg saya baru misscariage, sy tnya janin yg atas pad ni sy nk buat apa? Bole flush x? Xde bentuk baby sekadar seperti hati ayam. Jiran saya kata, klu dh xbole buat apa2 flush je lah sbb umo janin 7mgu. Saya wassap Klinik Siti di Nilai, hanya Bluetick tp  tidak dibalas sehingga saya menulis catatan ini 14.08.2019. Sy wassap asben, dia xde line. Sy fikir masa ni dia dan rombongan otw blk hotel.

Saya maklumkan juga pada tourleader. Tourleader kata bole bawak ke hospital tapi kos 1000,000 won saya kena tanggung sndr. Asben dh smpai trus kontek agen insurans Takaful.. Takaful kata xcover sbb ia bukan kemalangan. Saya kontek agen insurans satu lagi, jawapan yg sama, klu keguguran sebab kemalangan, baru mereka cover. MasyaAllah.. Abes tu company mana yg insurance dia cover untuk kes mcm ni yg bukan kemalangan di jalan raya? Siapa tau, tlg bgtau saya yer..

Dalam masa tu jugak, saya berulang alik ke toilet smpai abes air paip. Yerla darah bersalinkan.. Dgn memercik kt dinding, meleleh dilantai. Semasa saya di toilet, saya teran. Yaa.. Kuar lg serpihan janin. Saya syak janin saya mungkin dh berkecai semasa dalam rahim lg. Sehinggalah jam 9malam, sy xlarat nak naik katil lepas kuar toilet, sy melutut tepi katil dan masa tu saya rasa ade lagi satu nk kuar, sy teran dan trus ke toilet. Smpai toilet, terpelnating seketul darah yg berbentuk /saiz mcm popia goreng. Dan bila dh kuar ketulan tu, otomatik ilang rasa contraction td. Ilang rasa sakit. Darah pun dh mcm berhenti. Xde lagi dh mencurah2 mcm sepanjang 3jam td.

Allah... Terima kasih mudahkn proses 'bersalin' sndiri ini. Sakit contraction nya xsesakit bersalin. Masih dalam paras saya bole kawal. Sbb tu bole kuar masuk toilet, duduk kt katil, turun katil. Saya minta asben wassap adik dia Nurse di sabah. Dan saya minta kakak saya wassap kawan dia Dr di HTJ tentang conditions saya sbb sy berpegang pada kata2 Dr di Klinik Siti, klu janin kuar abes, u tak kan rasa sakit lagi dan darah akan kering dalam masa 2 3 hari. Dan melalui pembacaan saya di FB, Dr Emelda, Dr Yani, Dr Amzar dll Dr bahawasanya rahim akan mengecut sndiri selepas bersalin dan klu pegi hospital Dr akan cucuk utk bantu cepatkan proses pengecutan.

Dan Dr di HTJ tu respon, klu dh xrasa sakit, darah makin kurang, insyaAllah bole tgu blik Msia jumaat nnt boleh trus g HtJ utk scan. Tp if makin byk darah kuar, kena g Hosp berhampiran di Korea itu juga. Dan alhamdulillah, selepas ketulan akhir tu kuar, saya rasa lega sangat2. Dan pagi ini saya rasa sy sangat sihat. Namun begitu, saya memilih utk berehat lagi di hotel supaya saya bole join trip hari ke 4 dan ke5 sebelum balik Msia.

Bila teringatkn balik kejadian semalam, syukur sgt2 Allah bantu saya. Allah ringankan kesakitan saya. Allah bantu bantu saya kuarkan semuanya smlm juga. Hanya saya dan Dia sahaja smlm. Bersalin di toilet. Pengalaman yg saya xfikir saya dpt. Sblm ni sy berdoa supaya janin saya gugur sebaik shj sy blk Msia jumaat ini. Tp tulah, Allah merancang lebih baik. Sekurang2nya, esok saya dh bole jalan2 dgn hati yg tenang dan senang.

Trima kasih byk2 kpd smua yg respon msg sy di wassap. Respon kalian sbnrnya dgn izin Allah membantu mententeramkan jiwa saya dan saya dapat menguruskan semuanya sendiri. Semoga Allah sahaja yang membalas jasa kalian.

Sekian sahaja perkongsian pengalaman saya misscariage di Korea. Tak sabar nk join trip esok dan lusa.. Heheh

p/s : Serik plak nak pregnen lagi... 😅


3 comments:

  1. Allahu... Takziah dear.
    Berdebar-debar akak baca entry ni... Alhamdulillah semuanya dipermudahkan. Moga ada rezeki/plan yg lebih baik utk you sekeluarga Dari-Nya aamiin.

    Baru baca baru2 ni yg travel insurance/takaful memang x cover unless accident. For illness cases, still kita kena bayar upfront then claim later. Better check with your takaful agents.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa.. Bila fikir balik, besar risiko sy amik sbnrnya.. Dan bila viral pasal pakcik kt korea tu tarikhnya lebih kurang mcm sy, bersyukur sgt Allah bantu saya.. Yaa selepas ni mmg akan lebih berhati2 dgn agen insurans.. 😊

      Delete
  2. This is a wonderful article, Given so much info in it, These type of articles keeps the users interest in the website. What are some of the cheapest places to travel to in the world? From Asia to Africa and Europe, Things to do got budget breakdowns for the cheapest places.

    ReplyDelete