Kali ni sy nk syer entri berkaitan keje hakiki sy lah sbg seorg penjawat awam.
Selepas 5ari 4mlm xmasuk opis sekitar pertengahan bln 3 mgu lepas krn run kursus AKRAB Care di Port Dickson, senin nye sy g masuk opis cam biasa. Sebaik bukak je pintu blk, tgk ade surat atas lantai.. sy baca, surat arahan kene pergi buat NBOS secara online di JPN Putrajaya pd 23 Mac (khamis). Kali ni utk gred EO shj (29-40).
Selepas 5ari 4mlm xmasuk opis sekitar pertengahan bln 3 mgu lepas krn run kursus AKRAB Care di Port Dickson, senin nye sy g masuk opis cam biasa. Sebaik bukak je pintu blk, tgk ade surat atas lantai.. sy baca, surat arahan kene pergi buat NBOS secara online di JPN Putrajaya pd 23 Mac (khamis). Kali ni utk gred EO shj (29-40).
Sy trus cemas. Sbb sy mmg xtau apa2 psl NBOS ni. Strategi Lautan Biru.. sy dh terbyg mesti ade soklan esey sbb masa nye 1hari. 830am- 430am. Ok lah abes mcm tu.. sy tawakal tp xde inisiatif nk stadi pun. Cemas2 gitu je.. heehe.
Ptg rabu (22 mac) nk dkt2 jam 430pm (time sy blk), tetiba sorg urusetia kursus ni bgtau sy yg esok kena bwk earphone. Katanya ade slot video. Hah? Sy trus bygkn alamak ni mesti ade soklan drpd video pastu kena buat esei atau menjawab secara bertulis.. aduduhhh... apa nie!!!
Esoknye sy smpai di JPN seawal jam745am. Sy lepak2 dulu dlm kreta sambil menikmati Rolled oat yg sy rendam dgn Susu Skinny Farm Fresh.. inilah sarapan pagi sy.. mengenyangkan sehingga jam10am tau. Ok blk kpd NBOS, jam8am sy melangkah ke JPN. Naik ke aras 3 bilik latihan IT. Ade srpn di sediakan. Sy pun mkn lah mihun. Sambil2 berkenalan dgn EO2 dr bahagian lain di KDN.. tetiba jam830pg mcm tu la, dpt arahan kosongkn bangunan. Smua diarahkn meninggalkn bangunan JPN dan berkumpul di kawasan lapang seberang bgnn JPN.
Ade gas pemadam api meletup katanya.. haishh.. time2 ade kusus ni la ko nk ade kecemasan.. dlm kepala kami psrta NBOS nie, lambat stat lambat la blk ptg kang nih.. tgu punya tgu smpai la jam1130am baru leh masuk blk ke jPN..
Trus stat taklimat smpai jam12tghr. Dr taklimat tu tau la sedikit sebanyak NBOS ni apa. Rupenya diaplikasikan dari teori yg dikemukakan oleh Prof dari Korea selatan dan Franch. Nama sy ingat.. secara keseluruhannya NBOS ni adalah berkisar kpd dunia perniagaan.. tp kerajaan cuba menyesuaikan NBOs ini ke dlm perkhidmatan awam utk menaik tarafkn kualiti penyampaian maklumat dan servis Penjawat awam kpd rakyat..
NBOS online ni soklan objektif rupanya.. ade pilihan jawapan ABCD. Kite kena pilih jwpn yg btol berdasarkn video yg kite tonton dlm tu dan keratan2 artikel.. sbb tu la kena bw earfon. Pastu if pilihan jwpn kite salah, kite xleh move ke soklan baru sehinggalah kite dh klik pd jwpn yg btol. Namun begitu, jwpn pertama kite klik tu la yg memberi markah.
Ade 10modul smuanya. Modul 1 dan modul 10 xde soklan. Jz baca artikel je..modul 2-9 ade soklan / penilaian. Yg best, smua peserta bole berbincang dgn kwn2 sebelah. Sy dok sebelah dgn PA dr Bahagian Antarabangsa.. mmg kami berbincang. Kdg2 sy klik jwpn dulu, btol atau salah sy akan bgtau dia. Kdg2 dia tekan jwpn dulu. Mcm tu la kami smpai abes 10modul. hehe
Ade 2 3 modul yg agak KBAT.. so memandangkan tgk jam dh 3ptg, ade plak peserta lain dh siap, sy xtgu lah kwn sy tu. Sy jwb dulu.. 2 soklan sy klik jwpn salah. So sy bgtau dia jwpn dia yg btol. Abes jam4pm. Hasilnye dia lebih 2markah dr sy... huhu.. sy dpt 80/95. Dia dpt 82/95.. tp xpelah. Yg penting cecah 80an.. hehehe..
Sepanjang sy tgk video dan baca artikel tntg NBOS nie.. dia mmg memfokus kpd bidang perniagaan.. klu sape2 yg xberpeluang membuat NBOs Online ni, better beli buku dia. Sbbnya NBOS ni adalah mencipta ruang dan peluang baru dlm bisnes bukannya bersaing dlm pasaran yg sedia ada.. kt situ juga dia xplain tntg :
✔ bakal bukan pelanggan
✔ pelanggan enggan
✔ pelanggan yg diabaikan
✔ pelanggan enggan
✔ pelanggan yg diabaikan
Sgt bagus utk sy dan anda yg ade biz ni wpun part time. Selain tu juga dlm NBOS ni juga mengajar kite kanvas mengenalpasti apa yg patut dikurangkan, ditambah, dikekalkan, dihapuskn (maaf sy xbrapa ingt)..
Kesimpulannya, NBOS adalah perkara yg menarik utk dipelajari. Bkn sekadar utk kerja (pej / biz), tp juga dlm perhubungan....
Sekian, sharing dari saya..
Dealer AMWAY anda..
Emyrul
No comments:
Post a Comment